Rudolf DREIKURS dixit:
” Nu ne putem apăra copiii de viaţă, ci trebuie să îi pregătim pentru ea! ”
La ce sa te astepti de la copiii intre 3-4 ani
- încep să se joace cu alţi copii, renunţând la jocul individual
- devin mai dispuşi să facă schimburi, să împartă şi încep să înţeleagă că şi ceilalţi oameni trăiesc emoţii, au sentimente şi că au drepturi.
- capătă din ce în ce mai multă încredere în sine şi, cu puţin ajutor, ajung să îmbrace singuri.
- au prieteni imaginari şi pot trăi frici diverse (bau-bau-l din dulap, monştrii de sub pat, întunericul în care se mişcă “ceva” …)
- au un control muscular din ce în ce mai dezvoltat pe grupele musculare mari şi, prin urmare, au o mare veselie să alerge, să sară în doua picioare, să prindă mingia şi să o arunce mai departe, să urce scări şi să danseze.
- încep să se bucure şi de controlul pe musculatura delicată a mâinilor experimentând desenul şi mâzgălitul (un soi special de scriitură, o formă super-individualizată greu de înţeles pentru ceilalţi).
- potrivesc obiectele după formă şi sortează în funcţie de caracteristici comune sau diferite
- se bucură de umorul simplu, iubesc ghicitorile şi glumele cu iz practic.
- Înţeleg şi dau curs comenzilor verbale.
- folosesc cuvinte din ce în ce mai sofisticate, iar propoziţiile lor devin mai complexe.
- se bucură de cuvintele rimate.
- recunosc numerele.
- fac încercări de a citi, atrag atenţia către ei şi sunt tare mândri când sunt lăudaţi.
- recunosc semne scrise sau simboluri din jurul lor.
- ştiu că fiecare literă are un nume şi identifică în jur de 10 litere, în special cele care sunt legate de numele lor
Ce au nevoie copiii intre 3-4 ani
- A se juca cu alţi copii; se deprind să asculte, să împărtăşească şi să facă schimburi cu ceilalţi.
- A-şi dezvolta coodonarea mişcărilor.
- A-şi dezvolta limbajul.
- A povesti.
- A-şi dezvolta independenţa (îmbrăcarea şi dezbracarea)
- Să numere şi să măsoare.
- Să asculte poveşti citite cu glas tare de adulţi.
- Să cunoască alfabetul.
- Să măzgălească diverse mesaje şi idei.
La ce sa te astepti de la copiii intre 4-5 ani
- Pot fi agresivi în cadrul jocurilor la care participă.
- Demonstrează resurse bogate de energie şi disponibilitate de a face lucruri.
- Mimează tot felul de simptome şi fac tot felul de „feţe” pentru a vedea ce reacţii stârnesc celor din jur.
- Intră în grupuri şi leagă prietenii repede, dar la fel de repede le pot şi schimba.
- Controlul muscular devine mai bun în privinţa alergatului şi a săriturilor de tot felul.
- Recunosc şi pot scrie numerele de la 1 la 10.
- Recunosc formele geometrice.
- Le place să facă rime, să inventeze cuvinte şi să spună glume.
- Încep să cunoască şi să folosescă cuvintele care le vor fi folositoare în şcoală: numele culorilor, formele, numerele.
- Cunosc şi folosesc cuvintele care sunt importante în viaţa de zi cu zi: nume de străzi, adrese, numele adulţilor din viaţa lor.
- Ştiu cum se ţine o carte şi cum se petrece citirea; urmăresc de la stânga la dreapta şi de sus în jos textul poveştilor care le sunt citite cu glas tare.
Ce au nevoie copiii intre 4-5 ani
- Să experimenteze şi să descopere singuri (între anumite limite, desigur, dictate de siguranţa lor).
- Să îşi dezvolte interesul pentru subiecte care le vor fi utile mai târziu în şcoală: calcule simple, cunoştinţe despre timp şi natură, ritmuri muzicale.
- Să fie implicaţi în acţiuni care presupun explorare şi deducţii.
- Să grupeze lucrurile în funcţie de caracteristici similare.
- Să îşi folosească imaginaţia şi să dea curs cu încredere propriei curiozităţi.
- Să îşi dezvolte deprinderile vorbitului şi ascultatului.
- Să descopere partea plăcută şi folositoare a scrisului şi cititului (ascultând poveşti şi poezii, văzându-i pe adulţi folosindu-se de cărţi pentru a se informa, dictându-le, chiar, adulţilor poveşti).
Surse:
http://www.razuban.tripod.com
http://www.individuus.ro
http://www.fundatia-gogalniceanu.ro